mandag 8. april 2013

Utvidet påsketur!

Fra Lusäther har vi nå gjort unna to etapper - 5. etappe fram til Kvikne, og deretter 6. etappe til Storlien i Sverige.

Turen over Otta- og Gudbrandsdalen böd på noe utfordrende pulkföre, men med god hjelp av snille bilister ble både veier og gjerder forsert greit! Gjennom Grimsdalen var det flott utsikt mot Rondane! Fra Folldal hadde vi fölge av Anes bror og hans kjäreste, som hadde "Norge på langs"-påskeferie. Strålende vär på dagtid - og tilhörende kalde netter. -26 grader hadde vi ikke regna med i påsken, men joda! :)
Emmeli i påskesola mellom Folldal og Kvikne

Kald og vakker morgen på fjellet vest for Kvikne

Gjennom "Tronga" i kveldssol

På Kvikne henta vi nye depotpakker på Statoil, og fylte pulkene med mat og brensel for nye to uker. Takk for god service på Statoil Kvikne - med info om rutevalg og kjärkomment utlån av hytte! Fra Kvikne gikk vi litt hver for oss de förste dagene - Ane med et par dagers fölge av studiekompis Halvor, mens Maria ventet på Daniel som kom litt senere. Forollhogna var et utrolig flott område! Lett terreng, veldig koselige åpne buer (godt med noen netter innendörs!), store flokker med ryper og en liten flokk med villrein! Vi mötte ikke mye folk - men de vi mötte var både hyggelige og hjelpsomme! :) Forollhogna anbefales - og det er ikke umulig at vi tar turen tilbake dit!

Y-tjönnan  - ei veldig trivelig hytte i Forollhogna

Måneoppgang ved Y-tjönnan

Daniel og Maria i kveldslys på vei mot Åslitjönnan, siste bua vi overnatta på i Forollhogna

Når vi kom til Reitan var Daniels påskeferie over, men vi fortsatte i strålende varmt vär oppover Gauldalen, til Stuggudalen og inn i Sylan. På DNT's hytte Storerikvollen var vi så heldige å treffe Marias söster og hennes samboer! Snakk om timing :) Takk til vertinna på Storerikvollen for nybakte kanelboller som vi fikk med oss videre nordover!

Godt fornöyd etter et hyggelig opphold på Storerikvollen - med nybakte kanelboller på toppen av pulken!

Maria med Sylmassivet i bakgrunn

Veldig bra turistinfo i Meråker - takk til omtenksomme oppsynsmenn! :)

På Teveltunet i Meråker fikk vi nytt besök - en snarvisitt av Lars som kjörte opp fra Trondheim. Hyggelig! Takk for hjemmebakt brownies! Depotpakkene hadde kommet fram til Teveltunet, og vi fylte opp pulkene för vi dro dem opp de 150 höydemeterene til Storlien. En skikkelig kraftanstrengelse för to hviledager sammen med Marias foreldre i Åre. Her koser vi oss nå, med full oppvartning - og tilgang på spa! Luksus!

De siste dagene av 6.etappe har vi merket at det går mot vår, med tyngre og våtere snö. Vi er glade for at temperaturen har steget ca 20 grader, men syns det er greit om den holder seg under 0 enda litt til! I morgen går vi videre fra Storlien, de förste 2-3 dagene på svensk side av grensen. Neste depotstopp blir Röyrvik!